“Δεν βάζει τόνους στις λέξεις!”: 5 + 1 τρόποι ενίσχυσης του τονισμού

Είναι γεγονός πως αρκετοί μαθητές με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες παραβλέπουν να τονίζουν τις λέξεις στον γραπτό τους λόγο.
Η παρορμητικότητα και η απροσεξία κατά την γραφή, αλλά και το άγχος, είναι μερικοί από τους λόγους που μπορεί να συμβαίνει κάτι τέτοιο.
Η αλήθεια είναι πως πολλά παιδιά δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του τόνου από τη στιγμή που η ορθογραφία της λέξης που έχουν γράψει είναι σωστή και εφόσον γνωρίζουν πώς να τη διαβάσουν ακόμα κι αν δεν υπάρχει τόνος.

Πώς λοιπόν θα μπορούσαμε να ενισχύσουμε και να βοηθήσουμε ν’ αυτοματοποιηθεί η διαδικασία του τονισμού στους μαθητές μας;

  1. Γράψτε σ’ ένα χαρτί ψευδολέξεις (σύνολο φωνημάτων που σχηματίζουν ανύπαρκτες λέξεις) χωρίς τόνους και προσκαλέστε το παιδί να τις διαβάσει. Πώς θα τις διαβάσει όμως αν δεν υπάρχουν τόνοι; Μια δραστηριότητα διασκεδαστική καθώς μπορείτε να σκεφτείτε μαζί με το παιδί ανύπαρκτες και αστείες λέξεις πχ ματσε, θουφρι και άλλα, αλλά και διδακτική αφού αποδεικνύει την αξία του τονισμού
  2. Συνδέστε τη συλλαβή που τονίζεται με κάποιο ακουστικό ή οπτικό ερέθισμα, πχ καρτέλα ενός ζωγραφισμένου τόνου ή παλαμάκια. Επαναλάβετε όσο συχνά χρειάζεται μέχρι να γίνεται αυτόματη διαδικασία
  3. Δείξτε στον μαθητή την χρησιμότητα της σιωπηρής ανάγνωσης κατά τη γραφή έτσι ώστε καθώς γράφει λέξεις να τις εκφωνεί από μέσα του και να γίνεται προφανές πώς θα διαβάσει και πού θα τονίσει την κάθε λέξη. Αν χρειάζεται, ξεκινήστε αυτή τη δραστηριότητα με δυνατή εκφώνηση και αύξηση της έντασης της φωνής στη συλλαβή που παίρνει τόνο
  4. Γράψτε λέξεις, προτάσεις και παραγράφους, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, οι οποίες δεν έχουν τόνους και καλέστε το να τις τονίσει διαβάζοντας φωναχτά ή σιωπηρά
  5. Αντίστοιχα με την παραπάνω δραστηριότητα, υπαγορέψτε του λέξεις, προτάσεις και παραγράφους και
  6. Δώστε του για αντιγραφή λέξεις προτάσεις και παραγράφους προτρέποντάς τον να βάζει τόνους κυκλώνοντας τη συλλαβή ή το γράμμα που τονίζεται κάθε φορά.

Σχετικά άρθρα

Καλλιεργώντας μια θετική μαθητική νοοτροπία:8+1 τρόποι σκέψης

Καλλιεργώντας μια θετική μαθητική νοοτροπία:8+1 τρόποι σκέψης

ΤΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΛΕΩ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ; αντί.. -δεν είμαι καλός σ’ αυτό -είμαι πολύ καλός σ’ εκείνο -τα παρατάω -είναι πολύ δύσκολο -δεν μπορώ να τα καταφέρω καλύτερα -δεν μπορώ να κάνω τα μαθηματικά -έκανα λάθος -δε θα γίνω ποτέ έξυπνος σαν...

“Γράφω πάνω στη γραμμή!”: μια ευχάριστη τεχνική

“Γράφω πάνω στη γραμμή!”: μια ευχάριστη τεχνική

Η “έξυπνη γάτα” αποτελεί μια ευχάριστη και αποτελεσματική τεχνική ανάπτυξης της δεξιότητας της γραφής για τους μαθητές που έρχονται σε πρώτη επαφή με τον γραπτό λόγο καθώς και τους μαθητές που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες...

Δημοσιεύτηκε

Σχολική μελέτη στο σπίτι: 10 προτάσεις για τους γονείς. Δείτε το βίντεο!

Κάνοντας ορισμένα απλά πράγματα, συστηματικά και με συνέπεια, οι γονείς μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά ώστε η καθημερινή μελέτη των μαθημάτων να γίνει για τους μαθητές μια εποικοδομητική και ευχάριστη διαδικασία. Παρακολουθείστε στο παρακάτω...

3asyR: Το εργαλείο που βοηθάει τους δυσλεκτικούς να διαβάσουν πιο εύκολα στο διαδίκτυο

3asyR: Το εργαλείο που βοηθάει τους δυσλεκτικούς να διαβάσουν πιο εύκολα στο διαδίκτυο

Η Μαίρη Τσιάνα διαγνώστηκε με δυσλεξία στα 22 της χρόνια, αφού πρώτα πέρασε όλη της τη σχολική ζωή να αναρωτιέται γιατί δυσκολεύεται στην γραφή και την ανάγνωση. Όλη αυτή η εμπειρία της, την οδήγησε στο να δημιουργήσει, το 2014, το 3asyR, ένα...

Αφήστε ένα σχόλιο