Τα αναπτυξιακά ορόσημα του παιδιού τον πρώτο χρόνο της ζωής του

Τα αναπτυξιακά ορόσημα είναι ενδεικτικά χρονοδιαγράμματα ανάπτυξης και κατάκτησης βασικών ικανοτήτων του παιδιού σε διάφορους τομείς όπως η κίνηση, η ομιλία και η κατανόηση. Είναι σκόπιμο λοιπόν οι γονείς να έχουν υπόψη τους, σε γενικές γραμμές τουλάχιστον, τα αναπτυξιακά στάδια που αναμένεται να κατακτήσει το παιδί τους κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του, αφενός για να έχουν μια γενική εικόνα της εξελικτικής πορείας του μωρού τους, αφετέρου για να είναι σε θέση αν χρειαστεί να εντοπίσουν έγκαιρα μια πιθανή αναπτυξιακή καθυστέρηση.

Αυτό φυσικά σε καμία περίπτωση δε σημαίνει πως θα πρέπει να ανησυχούμε και να προβληματιζόμαστε όταν διαπιστώσουμε κάποια χρονική απόκλιση ή κάποια ελαφρώς διαφοροποιημένη πορεία στην κατάκτηση μιας δεξιότητας. Τα αναπτυξιακά ορόσημα εξάλλου καλύπτουν ένα χρονικό εύρος και όχι μια χρονική στιγμή έκφρασης μια δεξιότητας και επιδέχονται κάποια περιθώρια απόκλισης. Κάθε παιδί γεννιέται με ένα μοναδικό δυναμικό, άρα διαφορετική και ξεχωριστή από παιδί σε παιδί θα είναι και η κατάκτηση των δεξιοτήτων χρονικά και ποιοτικά, χωρίς αυτό να επηρεάζει τη φυσιολογική γνωστική, ψυχοσυναισθηματική και κοινωνική του ανάπτυξη.

Παρ’ όλ’ αυτά, συχνά οι γονείς πέφτουν στην παγίδα της σύγκρισης των δεξιοτήτων και της ανάπτυξης του παιδιού τους μ’ εκείνη άλλων παιδιών , με αποτέλεσμα να καταλήγουν να ανησυχούν και να προβληματίζονται να μεταβιβάζουν πιθανώς το άγχος τους αυτό στο παιδί τους χωρίς στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων να υφίσταται λόγος για κάτι τέτοιο.

Πότε όμως οι γονείς θα πρέπει να ζητήσουν τη γνώμη του παιδιάτρου τους;

Όταν μέχρι τους 3-4 μήνες το μωρό δεν:

  • μπορεί να στηρίξει το κεφάλι του
  • ανταποκρίνεται σε δυνατούς ήχους
  • ακολουθεί τα κινούμενα αντικείμενα με τα μάτια του
  • κρατά ή κουνά αντικείμενα
  • προσπαθεί να πιάσει τα παιχνίδια του
  • χαμογελά σε ανθρώπους
  • χαμογελά στο άκουσμα της φωνής σας
  • φλυαρεί
  • παρατηρεί τα χέρια του
  • φέρνει αντικείμενα στο στόμα του
Όταν μέχρι τους 6-7 μήνες το μωρό δεν:
  • ανταποκρίνεται στους ήχους γύρω του
  • επιθυμεί ν’ αγκαλιάσει
  • δείχνει την αγάπη του για το άτομο που το φροντίζει
  • χαμογελά αυθόρμητα
  • προσπαθεί να τραβήξει την προσοχή
  • δείχνει να απολαμβάνει να βρίσκεται με άλλους ανθρώπους
  • ανασηκώνει το κεφάλι του για να εντοπίσει ήχους
  • ενεργεί ώστε να φτάσει αντικείμενα
Όταν μέχρι τους 12 μήνες δεν:
  • δείχνει εικόνες ή αντικείμενα
  • λέει μεμονωμένες λέξεις (πχ “μαμά” ή “μπαμπά”)
  • μπορεί να σταθεί με βοήθεια
  • αναζητά αντικείμενα που είναι κρυμμένα
  • μαθαίνει να χρησιμοποιεί χειρονομίες (πχ να κουνάει το κεφάλι)

Σχετικά άρθρα

«Όσα πραγματικά πρέπει να ξέρω τα έμαθα στο Νηπιαγωγείο»

«Όσα πραγματικά πρέπει να ξέρω τα έμαθα στο Νηπιαγωγείο»

“… Όσα πραγματικά πρέπει να ξέρω για το πώς να ζω, τι να κάνω και πώς να είμαι, τα έμαθα στο Νηπιαγωγείο. Η σοφία δε βρισκόταν στην κορυφή του σχολικού βουνού, αλλά εκεί, στα βουναλάκια από άμμο, στο νηπιαγωγείο. Αυτά είναι τα...

Τι πρέπει να ξέρει ένα τετράχρονο;

Τι πρέπει να ξέρει ένα τετράχρονο;

Στην πρόσφατη ενημέρωση γονέων στον παιδικό σταθμό της κόρης μου, μια μητέρα αναρωτήθηκε με αγωνία ενώπιον γονιών και δασκάλας γιατί ο γιος της δεν ξέρει να γράφει το όνομά του, ενώ παράλληλα απευθύνθηκε και στους υπόλοιπους της παρέας ρωτώντας...

Η  γλωσσική ανάπτυξη  του παιδιού:10+1 τρόποι ενθάρρυνσής της!

Η γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού:10+1 τρόποι ενθάρρυνσής της!

Η επικοινωνία μεταξύ του γονέα και του παιδιού ξεκινάει από τις πρώτες στιγμές της γέννησης, μέσα από τη σωματική και οπτική επαφή, με τη αγκαλιά, τα χάδια και το βλέμμα της νέας μητέρας και του πατέρα προς το μωρό τους. Μάλιστα θα μπορούσε να...

Πρώιμες ενδείξεις του αυτισμού στην βρεφική ηλικία. Δείτε το  βίντεο!

Πρώιμες ενδείξεις του αυτισμού στην βρεφική ηλικία. Δείτε το βίντεο!

Σύμφωνα με έρευνες η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση του αυτισμού αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες μιας ποιοτικής και λειτουργικής καθημερινότητας των ατόμων που βρίσκονται στο φάσμα των διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών. Ιδιαίτερα σημαντικός...

Αφήστε ένα σχόλιο