Σχολικός εκφοβισμός: μύθοι και πραγματικότητα

Υπάρχουν διάφοροι μύθοι για τον σχολικό εκφοβισμό, οι οποίοι είναι αναγκαίο να αποσαφηνιστούν για την καλύτερη κατανόηση και αντιμετώπιση του φαινομένου. Οι σημαντικότεροι από αυτούς είναι οι παρακάτω:

Μύθος: “Εκφοβισμός; Υπερβολές των επιστημόνων. Τα παιδιά πάντα τσακώνονται στο σχολείο. Δεν έπαθαν ποτέ τίποτα..”

Πραγματικότητα: Δεν τίθεται θέμα σύγκρισης εκφοβισμού ή τσακωμού. Δυο παιδιά μπορεί να τσακωθούν, αλλά την επόμενη μέρα να κάνουν παρέα. Αντίθετα, στα παιδιά που εμπλέκονται σε περιστατικά εκφοβισμού είναι χαρακτηριστικό το στοιχείο της άνισης δύναμης μεταξύ τους, ενώ παράλληλα υπάρχει επανάληψη και σταθερότητα στον χρόνο. Τα τελευταία χρόνια πλήθος ερευνών ανέδειξαν τις συναισθηματικές δυσκολίες και τις δυσκολίες συμπεριφοράς που μπορεί να παρουσιάσουν τα άτομα στην ενήλικη ζωή τους εξαιτίας του εκφοβισμού που βίωναν ως παιδιά.

 

Μύθος: “Ποιός εκφοβισμός; Πλάκα κάνουμε…”

Πραγματικότητα: Η πλάκα συμβαίνει μεταξύ φίλων και δεν περιλαμβάνει σωματικό ή συναισθηματικό πόνο. Αντίθετα, στον εκφοβισμό εμπλέκονται παιδιά που δεν είναι φίλοι και προκαλούνται αρνητικά συναισθήματα όπως πόνος, φόβος, θυμός ή ντροπή. Άρα σίγουρα δεν είναι αστείο ή πλάκα.

 

Μύθος: “Δεν είναι εκφοβισμός, απλώς δεν τον συμπαθώ…”

Πραγματικότητα: Ένα παιδί έχει κάθε δικαίωμα να μην συμπαθεί ένα άλλο παιδί και να μην επιδιώκει την παρέα του. Δεν έχει όμως κανένα δικαίωμα να το απειλεί, να το εκβιάζει ή να το εκφοβίζει.

 

Μύθος: “Ο εκφοβισμός είναι ένα πρόβλημα των σχολείων”

Πραγματικότητα: Η μετάφραση του όρου “bullying” ως “σχολικός εκφοβισμός” είναι μάλλον ατυχής, καθώς περιστατικά εκφοβισμού παρατηρούνται πιο συχνά έξω από τον χώρο του σχολείου.

 

Μύθος: “Η λύση είναι στο χέρι σου. Κάνε κάτι, βρίσε τους ή χτύπησέ τους. Μπορείς!”

Πραγματικότητα: Οι βρισιές και τα χτυπήματα δεν αποτελούν ποτέ λύση. Η απάντηση δεν είναι ποτέ η απόκριση με την ίδια συμπεριφορά. Η επίθεση θα φέρει επίθεση και δεν θα έχει αποτέλεσμα. Είναι διαφορετικό να πεις σε κάποιον με σιγουριά να σταματήσει και άλλο να του επιτεθείς ή να του μιλήσεις άσχημα. Ας μην παραβλέπουμε και το γεγονός ότι τα παιδιά που εκφοβίζονταιέχουν επιλεγεί ακριβώς επείδη δεν μπορούν να αντιδράσουν. Συνεπώς, τέτοιες προτροπές πιθανώς να έχουν αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που επιδιώκουν οι ενήλικες.

Μύθος: “Εάν το πω σε κάπιον ενήλικα, τα πράγματα θα γίνουν χειρότερα”.

Πραγματικότητα: Η άμεση, διακριτκή και κατάλληλη παρέμβαση ενός ενήλικα είναι πάντα βοηθητική. Μην ξεχνάμε ότι μια βασική διάσταση του εκφοβισμού είναι η ανισορροπία δύναμης. με την παρέμβαση ενός ενήλικα, αυτή η διάσταση αποδυναμώνεται. Εξάλλου, μια τέτοια κατάσταση δεν αποτελεί μυστικό. Τα παιδιά πρέπει να καταλάβουν ότι δεν υπάρχει κανένα μυστικό που να τα κάνει να ντρέπονται, να φοβούνται και να μην μπορούν να κοιμηθούν τα βράδια.

Μύθος: “Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ίδιος για όλα τα παιδιά που τον υφίστανται, επομένως υπάρχει συνταγή αντιμετώπισης”.

Πραγματικότητα: Ο τρόπος με τον οποίο κάθε παιδί βιώνει τον σχολικό εκφοβισμό είναι μοναδικός. Με μοναδικό άλλα πάντα διακριτικό τρόπο οφείλουμε εμείς να το διευκολύνουμε να διαχειριστεί αυτό που του συμβαίνει.

από το βιβλίο: “Το πείραγμα που πειράζει! Πώς αντιμετωπίζεται ο σχολικός εκφοβισμός”, Α. Τσίτσικα-Ε. Τζαβέλα

Σχετικά άρθρα

Η ομορφιά της διαφορετικότητας και το “εκπαιδευτικό σύστημα”

Η ομορφιά της διαφορετικότητας και το “εκπαιδευτικό σύστημα”

Η Μαρία είναι μαθήτρια της Γ` Δημοτικού. Της κάνω το μάθημα των εικαστικών από την πρώτη τάξη. Είναι από εκείνα τα παιδιά που αν και είναι καλή μαθήτρια και πρόθυμη, οι δάσκαλοί της το ίδιο και οι συμμαθητές της, δυσφορούν συχνά όταν είναι κοντά...

“Δεν θέλω να πάω σχολείο!”: πιθανές αιτίες της σχολικής άρνησης

“Δεν θέλω να πάω σχολείο!”: πιθανές αιτίες της σχολικής άρνησης

Σχεδόν όλοι έχουμε έρθει αντιμέτωποι με τη δήλωση αυτή: « Δε θέλω να πάω σχολείο!». Μακάρι να υπήρχε μία σωστή και πειστική απάντηση ταιριαστή σε κάθε περίπτωση. Αλλά δεν υπάρχει. Γιατί όλα εξαρτώνται από το κάθε παιδί, από το τι συμβαίνει την...

Τι πρέπει να ξέρει ένα τετράχρονο;

Τι πρέπει να ξέρει ένα τετράχρονο;

Στην πρόσφατη ενημέρωση γονέων στον παιδικό σταθμό της κόρης μου, μια μητέρα αναρωτήθηκε με αγωνία ενώπιον γονιών και δασκάλας γιατί ο γιος της δεν ξέρει να γράφει το όνομά του, ενώ παράλληλα απευθύνθηκε και στους υπόλοιπους της παρέας ρωτώντας...

Δημοσκόπηση: Ποιός είναι ο βασικός στόχος του σχολείου;

Δημοσκόπηση: Ποιός είναι ο βασικός στόχος του σχολείου;

Ποιός πρέπει να είναι ο βασικός στόχος του σχολείου; Να μεταδώσει γνώσεις Να προετοιμάσει για την εισαγωγή σε ανώτερες σχολές Να αναπτύξει γνωστικές και κοινωνικές δεξιότητες Να καλλιεργήσει την αγάπη για την μάθηση Other Please Specify: Poll...

Αφήστε ένα σχόλιο