Παίζω & μαθαίνω στην παραλία!3+1 δημιουργικές δραστηριότητες

Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού, την πιο αγαπημένη εποχή της πλειοψηφίας των παιδιών και με διαφορά!Το σχολείο, τα μαθήματα, η συχνά κουραστική και απαιτητική καθημερινότητα των μαθητών είναι, προσωρινά τουλάχιστον, παρελθόν.

Η τρέχουσα καλοκαιρινή καθημερινότητα αποτελείται από πολύ παιχνίδι, βόλτες, νόστιμες και δροσιστικές λιχουδιές και φυσικά ατελείωτες ώρες παραμονής στη θάλασσα, με την οποία ταυτίζεται συχνά στην σκέψη των παιδιών το καλοκαίρι. Βουτιές και πλατσουρίσματα, γνωριμία και ανακαλύψεις στον θαλασσινό βυθό, παιχνίδια και δημιουργίες στην αμμουδιά,είναι μερικές μόνο από τις δραστηριότητες που μπορούν να επιλέξουν μικροί αλλά και μεγάλοι.

Έχοντας πάντα κατα νου πως τα παιδιά έχουν ανάγκη στις διακοπές την ξεκούραση, το δίχως τέλος παιχνίδι, ακόμα και την..βαρεμάρα,καθώς και το γεγονός πως το καλοκαίρι και ειδικά το θαλασσινό περιβάλλον προσφέρει πλούσια και ποικίλα ερεθίσματα στα παιδιά, ας δούμε 4 ιδέες δημιουργικής απασχόλησης τους στην παραλία κατα την διάρκεια των οποίων μπορούν να παίξουν, να ψυχαγωγηθούν αλλά παράλληλα και να καλλιεργήσουν διάφορες γνωστικές, γλωσσικές και άλλες δεξιότητές.

1. Θαλασσοκαλλιτεχνήματα: Το περιβάλλον της θάλασσας και της παραλίας μπορεί ν’ αποτελέσει έναν εν δυνάμει καμβά για πολλές δημιουργίες των μικρων επίδοξων καλλιτεχνών. Πέτρες και βοτσαλάκια,κοχύλια,κλαδάκια και φύκια και φυσικά η αγαπημένη άμμος συνιστούν τις πρώτες ύλες διαφόρων δημιουργημάτων. Αν δεν μπορείτε να τα πάρετε μαζί σας, μην ξεχάσετε να τ’ αποθανατίσετε με τη φωτογραφική σας μηχανή!Βασικά παιδαγωγικά οφέλη: καλλιέργεια φαντασίας, εξάσκηση λεπτής κινητικότητας, ενδυνάμωση συνδιαστικής ικανότητας και συνεργασίας.

2. “Δες & πες!”: Τα πλούσια και ποικίλα ερεθίσματα της παραλίας τα οποία καλύπτουν όλο το εύρος των αισθήσεων είναι δυνατόν ν’ αποτελέσουν το έναυσμα για πολλές συζητήσεις και διαλόγους. Ένα μεγάλο καράβι που ταξιδεύει στ’ ανοιχτά, ένα παιδάκι που βουτάει με την μάσκα του στη θάλασσα,ένας ψαράς που έπιασε ένα ψάρι είναι ωραίες αφορμές για ρεαλιστικές περιγραφές αλλά και φανταστικές ιστορίες. Πραγματικά, διαλέγοντας κάποια από όσα βλέπετε ή ακούτε στην παραλία (πχ κουβαδάκια,στρώμα θαλάσσης, ή τζιτζίκια,μουσική) μπορείτε να δημιουργήσετε πολλές και διαφορετικές ιστορίες. Μια άλλη παραλλαγή αυτής της δραστηριότητας είναι να επιλέγει το παιδί ή εσείς κάποιο αντικείμενο σχετικό με την παραλία και να προσπαθεί ο συμπαίκτης να το μαντέψει σύμφωνα με την περιγραφή. Βασικά παιδαγωγικά οφέλη: εμπλουτισμός λεξιλογίου, καλλιέργεια φαντασίας, ενδυνάμωση συγκέντρωσης προσοχής, ενίσχυση κοινωνικών δεξιοτήτων.

3. Σχήματα & γράμματα στην άμμο: Αντι για μολύβι και μαρκαδόρο, τα παιδιά έχουν στη διάθεση τους πέτρες και βοτσαλάκια, κοχύλια ή ξυλάκια, ενώ τη θέση του πίνακα ή του χαρτιού παίρνει η αμμουδιά! Προτρέψτε το παιδί σας ανάλογα με την ηλικία και τις ικανότητές του να σχεδιάσει γραμμές,σχήματα,γράμματα,λέξεις, διαφόρων μεγεθών και υφών είτε αυθόρμητα είτε αντιγράφοντας κάποιο δικό σας σχήμα ή γράμμα. Μπορείτε να παίξετε ακόμα και κρεμάλα! Βασικά παιδαγωγικά οφέλη: ενίσχυση λεπτης κινητικότητας, ενίσχυση προγραφικών δεξιοτήτων, καλλιέργεια συγκέντρωσης προσοχής και δημιουργικότητας.

4. “1,2,3, μετρώ στην παραλία!“: “Πόσες πέτρες να βάλουμε στο κουβαδάκι;”, “Πόσες βάρκες είναι στη θάλασσα; Πόσες ομπρέλες στην αμμουδιά;” είναι μερικές μόνο ερωτήσεις που μπορείτε να κάνετε προκειμένου να παρακινήσετε τα παιδιά να τ’ απαριθμίσουν βοηθώντας τα φυσικά όπου χρειάζεται. Εμπλουτίζοντας αυτή τη δραστηριότητα, “βάλτε στο παιχνίδι” και τα χρώματα, για παράδειγμα “πόσα κόκκινα κουβαδάκια βλέπεις και πόσα κίτρινα;”. Τέλος, αν το επιτρέπει το γνωστικό επίπεδο των παιδιών, προτρέψτε τα να σας λένε πόσα από τα συγκεκριμένα αντικείμενα μένουν αν πάρουμε ή βγάλουμε κάποια, ή αντίστοιχα πόσα γίνονται αν βάλουμε κι άλλα. Βασικά παιδαγωγικά οφέλη: εξάσκηση στην ικανότητα αρίθμισης και στην πρόσθεση κι αφαίρεση αντικειμένων, καλλιέργεια συγκέντρωσης προσοχής και παρατηρητικότητας, γνωριμία και εξάσκηση στα χρώματα.

Είναι καλό τέλος να έχετε πάντα στο μυαλό σας πως προτείνουμε και ενθαρρύνουμε τις παραπάνω δραστηριότητες στα παιδιά με την προϋπόθεση πως το επιθυμούν και δεν το κάνουν επειδή το λέτε εσείς ή για χάρη σας.
Καλή διασκέδαση και καλές βουτιές!

Σχετικά άρθρα

Οι “συναισθηματικοί παιδαγωγοί”

Οι “συναισθηματικοί παιδαγωγοί”

Στο βιβλίο του “Συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών” ο John Gottman αποκαλεί τους γονείς που λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τον συναισθηματικό κόσμο των παιδιών τους “συναισθηματικούς μέντορες” ή “συναισθηματικούς...

Μια ξεχωριστή καφετέρια στην Αθήνα

Μια ξεχωριστή καφετέρια στην Αθήνα

«Εδώ οι κανονικοί δεν έχουν δουλειά, και εμείς θα πάρουμε αυτά τα παιδιά, να ζημιωθούμε κιόλας;». Αυτή ήταν η απάντηση ιδιοκτήτη μικρής επιχείρησης, όταν η κ. Γεωργία Βαμβουνάκη – Ραφάν τον προσέγγισε, προτείνοντας μια κοπέλα με κώφωση για...

Συμβουλευτική γονέων: τι είναι και ποιά η σημασία της

Συμβουλευτική γονέων: τι είναι και ποιά η σημασία της

Το παιδί από τη στιγμή που θα γεννηθεί βρίσκεται σε συνεχή αλληλεπίδραση με το περιβάλλον της οικογένειάς του. Το οικογενειακό περιβάλλον είναι η πρώτη “στέγη” και “φωλιά” για το ίδιο, η πρώτη γνωριμία και επαφή με τον...

“Δεν θέλω να πάω σχολείο!”: πιθανές αιτίες της σχολικής άρνησης

“Δεν θέλω να πάω σχολείο!”: πιθανές αιτίες της σχολικής άρνησης

Σχεδόν όλοι έχουμε έρθει αντιμέτωποι με τη δήλωση αυτή: « Δε θέλω να πάω σχολείο!». Μακάρι να υπήρχε μία σωστή και πειστική απάντηση ταιριαστή σε κάθε περίπτωση. Αλλά δεν υπάρχει. Γιατί όλα εξαρτώνται από το κάθε παιδί, από το τι συμβαίνει την...

Αφήστε ένα σχόλιο