Μιλώντας για τον αυτισμό μέσα από την λογοτεχνία

Ένας δημιουργικός και αποτελεσματικός τρόπος να μιλήσουμε για τα παιδιά για την διαφορρετικότητα είναι -και- μέσα από ένα παραμύθι.
Με αφορμή λοιπόν την Παγκόσμια Ημέρα Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, επιλέξαμε και παρουσιάζουμε τρια βιβλία από την παιδική κι εφηβική λογοτεχνία που έχουν ως ήρωες παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού και στοχεύουν στην ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των μικρών (τα δύο πρώτα βιβλία) και των μεγαλύτερων (το τρίτο βιβλίο) αναγνωστών σχετικά μετον αυτισμό.

1) “Δεν είμαι τέρας, σου λέω!” από την Παναγιώτα Πλησή, εκδ. Κέδρος

«Μπορείς, σε παρακαλώ, να κρατήσεις τον Αγάπιο για είκοσι μέρες;» μου είπε ο γείτονάς μου ο Λάζαρος. «Να και οι οδηγίες». Πήρα τις οδηγίες και τις έβαλα στην τσέπη του τζιν μου. «Θέλω οδηγίες για να προσέξω ένα παιδί;» είπα από μέσα μου.

Αυτή είναι η αρχή της ιστορίας ενός ιδιαίτερου παιδιού, του Αγάπιου. Στον Αγάπιο δεν αρέσουν οι εκπλήξεις, η φασαρία. Τον ενοχλούν ορισμένοι ήχοι και μπορεί το ρύζι που του μαγείρεψες να του μυρίζει ψάρι. Μπορεί να αλλάξει θέση γιατί μια αχτίνα του ήλιου πέφτει στα μάτια του. Δεν του αρέσει ο πολύς κόσμος, προτιμά να παίζει μόνος στο δωμάτιό του και θυμώνει συχνά όταν κάτι αλλάξει στο πρόγραμμά του. Δε σε καταλαβαίνει όταν μιλάς με μεταφορές. Ξέρει όλους τους φίλους του μπαμπά του, αλλά αυτός δεν έχει φίλους, μιλάει ασταμάτητα, του αρέσει η τακτοποίηση, γνωρίζει πολλά πράγματα, και κάτι που ίσως
οι περισσότεροι δε γνωρίζουν, πως «ο δενδρόβιος μυρμηγκοφάγος ονομάζεται και ταμάντουα η τετραδάχτυλος!».

2) “Το Αυγό”, από την Εύα Βακιρτζή, εκδ. Πατάκη

Ο Βίκτωρας είναι ένα λιγουλάκι περίεργο παιδί… Δε μιλάει σχεδόν καθόλου, αποφεύγει να κοιτάει τους περισσότερους ανθρώπους στα μάτια, δεν κάνει εύκολα φίλους και το πιο μυστήριο; του αρέσει να στριφογυρνάει ένα κομμάτι σπάγκου στον αέρα για ώρες! Κι όλα αυτά γιατί ο Βίκτωρας τυχαίνει να ζει σε ένα μεγάλο άσπρο Αυγό με σκληρό, πολύ σκληρό τσόφλι! Τι συμβαίνει λοιπόν μέσα σ’ αυτό το μυστήριο Αυγό;

Σε ποιους ανθρώπους και σε ποια πράγματα ο Βίκτωρας δίνει την άδεια να μπαινοβγαίνουν και ποιους αφήνει απέξω; Πώς η δασκάλα Ελβίρα καταφέρνει να ανοίγει χαραμάδες στο σκληρό τσόφλι, χωρίς καν να διαθέτει το σούπερ τρυπάνι; Και πάνω, απ’ όλα, τι θα συμβεί, αν ανοιχτούν πολλές πολλές χαραμάδες;

3) “Ποιός σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα;”, από τον Μαρκ Χάντον, Εκδ. Ψυχογιός

Ο Κρίστοφερ Μπουν είναι ένας παράξενος νέος και το μυαλό του δουλεύει με τρόπο ιδιαίτερο. Ξέρει πάρα πολλά για τα μαθηματικά και πολύ λίγα για τους ανθρώπους. Του αρέσει να φτιάχνει χάρτες και σχεδιαγράμματα, λατρεύει τα αστυνομικά μυθιστορήματα και το κόκκινο χρώμα. Δεν του αρέσει το κίτρινο και το καφέ, δεν αντέχει να τον αγγίζουν και δεν μπορεί να πει ψέματα. Ένα βράδυ βρίσκει νεκρό το σκύλο της γειτόνισσάς του κι αποφασίζει να ξεδιαλύνει το μυστήριο. Η αναζήτησή του όμως θα τον παρασύρει σε μονοπάτια δύσβατα, που οδηγούν στη χαμένη από καιρό μητέρα του. Καλείται τώρα να ξεδιαλύνει άλλα μυστήρια, αυτά του κόσμου των μεγάλων, πολύ πιο περίπλοκα από το απλό «Ποιος σκότωσε το σκύλο»

Σχετικά άρθρα

Πρώιμες ενδείξεις του αυτισμού κατα την προσχολική ηλικία. Δείτε το βίντεο!

Πρώιμες ενδείξεις του αυτισμού κατα την προσχολική ηλικία. Δείτε το βίντεο!

Σύμφωνα με έρευνες η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση του αυτισμού αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες μιας ποιοτικής και λειτουργικής καθημερινότητας των ατόμων που βρίσκονται στο φάσμα των διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών. Ιδιαίτερα σημαντικός...

Ψηφιακή αφήγηση ιστοριών-Κοινωνικές ιστορίες

Ψηφιακή αφήγηση ιστοριών-Κοινωνικές ιστορίες

Τρεις Έλληνες εκπαιδευτικοί βραβεύθηκαν στον διεθνή διαγωνισμό «MIXathon Challenge» της Microsoft για τις καινοτόμες ιδέες τους, οι οποίες έχουν συμβάλει στην ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των νέων. Συγκεκριμένα, ο Δημήτρης Αίσωπος, ειδικός...

Στρατηγικές για την επιτυχημένη ένταξη του μαθητή με αυτισμό στο γενικό σχολείο

Στρατηγικές για την επιτυχημένη ένταξη του μαθητή με αυτισμό στο γενικό σχολείο

Σε μια τάξη γενικού σχολείου ο μαθητής με αυτισμό θα λειτουργήσει καλύτερα αν γίνουν κάποιες αλλαγές στο φυσικό περιβάλλον και αν δοθεί έμφαση στην κατάρτιση του προγράμματος αλλά και του συστήματος εργασίας του. Σημαντικό είναι επίσης να...

Βοηθώντας τα αδέλφια των παιδιών με αυτισμό

Βοηθώντας τα αδέλφια των παιδιών με αυτισμό

Τα αδέλφια των παιδιών με αυτισμό αποτελούν μία μοναδική κατηγορία αδελφών. Εκτός από αδέλφια παιδιών με ιδιαιτερότητες όμως, δεν πρέπει να ξεχνάτε, κατά τη διάρκεια της διαπαιδαγώγησής τους, ότι παραμένουν κυρίως παιδιά με ξεχωριστές και...

Αφήστε ένα σχόλιο