Μια νέα σχολική χρονιά ξεκινά: αλλάζοντας το “αρνητικά φορτισμένη” σε “θετικά φροντισμένη”. (μέρος β’)

Σε προηγούμενο άρθρο μας αναφερθήκαμε στο ειδικό βάρος που φέρει η νέα σχολική χρονιά η οποία ετοιμάζεται να ξεκινήσει σε λίγες ημέρες. https://eidikipaidagwgos.gr/μια-νέα-σχολική-χρονιά-ξεκινά-αλλάζον/

Όσο πιο έγκαιρα λάβουμε ως δεδομένο το ότι η χρονιά αυτή είναι πολύ πιθανό να χαρακτηρίζεται από αλλαγές της καθημερινότητας μας, τη συχνότητα και τον τρόπο εκδήλωσης των οποίων δε μπορούμε να προβλέψουμε, τόσο πιο αποτελεσματικά θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε σε αυτήν, σε ατομικό, αλλά και σε συλλογικό επίπεδο.

Παράλληλα, όπως τονίσαμε και στο πρώτο μέρος του ομότιτλου άρθρου που προηγήθηκε, οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να βοηθήσουν τα παιδιά να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες και τις αλλαγές της καινούργιας σχολικής χρονιάς. Ας δούμε λοιπόν πώς.

Παρατηρήστε το παιδί σας

Πώς είναι η συμπεριφορά του και η διαθεσή του αυτές τις ημέρες; Μήπως έχουν αλλάξει με καποιον τρόπο ορισμένες από τις συνήθειές του ή ακόμα μήπως σας έχει αναφέρει κάτι που τον προβληματίζει ή το ανησυχεί σε σχέση με το σχολείο; Γενικότερα, η παρατήρηση είναι δυνατόν να αποτελέσει ένα χρήσιμο και βοηθητικό ” εργαλείο” για τον γονέα καθώς μπορεί να μας προσφέρει σημαντικές πληροφορίες για τη ψυχοσυναισθηματική κατάσταση του παιδιού μεσ’ από τη συμπεριφορά του και τον τρόπο που επικοινωνίας του, τόσο της λεκτικής, όσο και της μη-λεκτικής.

Ενθαρρύνετε την έκφραση συναισθημάτων και τον διάλογο

Το παιδί σας ίσως να μην εκφράζει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του όσο εύκολα και συχνά θα το επιθυμούσατε, είτε λόγω ιδιοσυγκρασίας, είτε εξαιτίας άλλων συνθηκών. Ωστόσο, η ενθάρρυνση της επικοινωνίας καθώς και η καλλιέργεια ενός αισθήματος αποδοχής κι εμπιστοσύνης από εσάς προς εκείνο μπορούν να συντελέσουν στη δημιουργία ενός κλίματος θετικού και να θέσουν τις βάσεις για μία ουσιαστική επικοινωνία και από κοινού προσπάθεια επίλυσης των διαφόρων δυσκολιών και προκλήσεων της σχολικής -και όχι μόνο- καθημερινότητας.

Μοιραστείτε τρόπους διαχείρισης αγχογόνων συναισθημάτων

Η ζωή είναι γεμάτη αλλαγές, άλλες θετικές τις οποίες και καλοσωρίζουμε, άλλες αρνητικές, οι οποίες θα επιθυμούσαμε να μην υπήρχαν. Όσο γρηγορότερα και καλύτερα το συνειδητοποιήσουμε και το αποδεχτούμε πρώτα εμείς οι ίδιοι, τόσο πιο εύκολο θα ειναι και τα παιδιά μας να κάνουν το ίδιο. Λαμβάνοντας λοιπόν ως δεδομένες τις δυσάρεστες ή δύσκολες συνθήκες που θα συναντήσουν τα παιδιά στο μαθητικό τους ταξίδι, το αμέσως επόμενο βήμα είναι η γνωριμία, η εξοικείωση και η εφαρμογή τροπων και τεχνικών διαχείρισης αρνητικών συναισθημάτων καθώς και συναισθηματικής αποσυμπίεσης. Αναμφίβολα ο διάλογος και η συζήτηση αποτελούν τη βαση της επικοινωνίας μας και είναι απαραίτητο, οπως τονίσαμε και παραπάνω, να τους δίνεται ο χώρος και ο χρόνος που τους αξίζει όσο το δυνατόν περισσότερο. Παράλληλα, η βοήθεια στην εξοικείωση με τα συναισθήματα ζωγραφική και οι χειροτεχνίες , μια βόλτα στη φύση, ο χορός, ο διαλογισμός και η γυμναστική αποτελούν καποιους τρόπους συναισθηματικής αποσυμφόρησης , οι οποίοι και σκόπιμο είναι να προσαρμόζονται πάντα ανάλογα με τον χαρακτήρα, την ηλικία, τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις ιδιαίτερες συνθήκες της κάθε οικογένειας. Φυσικά, εφόσον τα αγχογόνα και αρνητικά συναισθήματα του παιδιού έχουν ένταση και διάρκεια, είναι σημαντικό οι γονείς να αναζητήσουν την καθοθήγηση και τη συμβουλή κάποιου ειδικού.

Μιλήστε για τις δικές σας εμπειρίες

Ίσως όταν ήσασταν εσείς μαθητές να μην υπήρχε κάποια πανδημία ή η ανάγκη να ακολουθούν τα παιδιά αυστηρούς κανόνες υγιεινής, ωστόσο τα συναισθήματα άγχους και αγωνίας για παράδειγμα, αναμεμειγμένα βέβαια συνήθως με ενθουσιασμό και ανυπομονησία λίγες μέρες πριν ξεκινήσει το σχολείο, είναι κοινά ή παρόμοια. Ακούγοντας λοιπόν τα παιδιά ότι νιώθατε και σεις όπως εκείνα ή ότι είχατε να αντιμετωπίσετε παρόμοιες δυσκολίες, και κυρίως, μοιραζόμενοι εσείς μαζί τους αποτελεσματικούς τρόπους διαχείρισης που σας είχαν βοηθήσει τότε μπορούν να νιώσουν ανακούφιση, μιας και όσα νιώθουν τα έχουν αισθανθεί κι άλλοι και είναι σε πολλές περιπτώσεις φυσιολογικά. Βεβαίως μπορεί να έχετε αντίστοιχα θετικά παραδείγματα άλλων ανθρώπων, είτε κοντινών σας, είτε κάποιων σπουδαίων προσωπικοτήτων, από τον χώρο του αθλητισμού ή του πολιτισμού για παράδειγμα, τα οποία επίσης θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε. Σε κάθε περίπτωση, είναι σημαντικό να θυμάστε να μιλήσετε με λόγια απλά, κοντά στην ηλικία του παιδιού, χωρίς άσκοπες ή μη βοηθητικές λεπτομέρειες και να επικεντρώσετε τη συζήτηση στα θετικά σημεία που βοήθησαν σε παρόμοιες συνθήκες.

Κρατήστε ανοιχτά τα κανάλια επικοινωνίας

Κλείνοντας, πρώτα και πάνω απ’ όλα, αυτό που επιθυμούμε είναι τα παιδιά μας να θέλουν να μας μιλήσουν και να μας εμπιστευτούν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους χωρίς να ντρέπονται ή να φοβούνται ότι θα τα κρίνουμε, θα τα μαλώσουμε ή δε θα τα καταλάβουμε. Ίσως να μην είναι πάντα εύκολο, όμως σίγουρα αξίζει να κινηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση, κρατώντας ανοιχτά τα κανάλια επικοινωνίας μας μαζί τους.

Μια καλή και δημιουργική σχολική χρονιά σε όλους!

Σχετικά άρθρα

Πώς μιλάμε στα παιδιά για τον πόλεμο;

Τι είναι ο πρόσφυγας; Ποιοι είναι οι κακοί ; Γιατί μαζεύουμε τρόφιμα στο σχολείο; Θα έρθει κι εδώ ο πόλεμος; Πότε θα τελειώσει; Σε αυτές και άλλες παρόμοιες ερωτήσεις καλούνται να απαντήσουν τις τελευταίες μέρες οι γονείς παιδιών, μικρότερης και...

Συμβουλευτική γονέων: τι είναι και ποιά η σημασία της

Συμβουλευτική γονέων: τι είναι και ποιά η σημασία της

Το παιδί από τη στιγμή που θα γεννηθεί βρίσκεται σε συνεχή αλληλεπίδραση με το περιβάλλον της οικογένειάς του. Το οικογενειακό περιβάλλον είναι η πρώτη “στέγη” και “φωλιά” για το ίδιο, η πρώτη γνωριμία και επαφή με τον...

Τι πρέπει να ξέρει ένα τετράχρονο;

Τι πρέπει να ξέρει ένα τετράχρονο;

Στην πρόσφατη ενημέρωση γονέων στον παιδικό σταθμό της κόρης μου, μια μητέρα αναρωτήθηκε με αγωνία ενώπιον γονιών και δασκάλας γιατί ο γιος της δεν ξέρει να γράφει το όνομά του, ενώ παράλληλα απευθύνθηκε και στους υπόλοιπους της παρέας ρωτώντας...

Οι “συναισθηματικοί παιδαγωγοί”

Οι “συναισθηματικοί παιδαγωγοί”

Στο βιβλίο του “Συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών” ο John Gottman αποκαλεί τους γονείς που λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τον συναισθηματικό κόσμο των παιδιών τους “συναισθηματικούς μέντορες” ή “συναισθηματικούς...

Αφήστε ένα σχόλιο